Saturday, 22 March 2014

selebriti sebagai usahawan

Selebriti  Malaysia yang jadi menjadi  usahawan..

Seorang selebriti lelaki yang tidak kurang hebatnya ialah Ezany Nizariff, jejaka berusia 36 tahun yang popular dengan watak Irfan dalam drama bersiri Natasha, sekarang sudah bergelar usahawan belacan. Rupanya sejak setahun lalu, syarikatnya EMP Sdn. Bhd, sudah menghasilkan ‘Belacan Ezany’. Bermula secara kecil-kecilan, Ezany kini mampu berbangga apabila kicap dan belacannya telah berada di pasaraya terkemuka seperti Giant, Mydin dan Jaya Jusco. Malah artis ini kini mempunyai kilang di Lestary Perdana, Seri Kembangan, Selangor.
Memulakan karier sebagai pelakon, Ezany ke sana ke mari menghadiri uji bakat dengan menaiki pengankutan awam sahaja. Apabila semakin naik, usahawan muda ini berkereta Satria warna hijau. Setelah memperoleh pendapatan yang lumayan melalui drama-drama popular beliau, keretanya bertukar kepada Kia Sorento dan kini beliau sudah pun memiliki kereta BMW dan dua buah kondominium hasil pendapatan berniaga!
Satu sifat Ezany yang boleh dipuji ialah beliau tidak berasa malu menjual belacan kerana katanya belacan adalah salah satu perencah masakan Melayu.

Sejak dulu belacan memang tidak boleh dipisahkan daripada masakan kita walaupun ia sedikit berbau. Sebab itu kalau kita sebut belacan, dengan sendirinya kita tahu ia berkaitan dengan masakan Melayu. Sebab itu pada setiap bungkus Belacan Ezany tertera gambar saya, siap bersongkok dan berpakaian baju Melayu,” kata Ezany dalam satu petikan surat khabar yang mengumpulkan golongan artis berniaga.
Kini, kilang belacan Ezany di Sungai Berambang, Perlis dah boleh keluarkan 50,000 ketul belacan sebulan. Belacan yang dijual seberat 150 gram dan 70 gram itu dihasilkan oleh 10 wanita kampung dengan menggunakan udang geragau. Belacan yang diusahakan syarikat usahawan muda ini menggunakan seratus peratus udang geragau. Tetapi ada juga yang dibuat dengan menggunakan campuran ikan dan udang.
Selain belacan, syarikat Ezany turut mengedar kunyit serbu, rempah ikan, rempah
kurma dan pelbagai lagi perencah masakan. Apabila jenama Ezany sudah terkenal terutamanya di kalangan peminatnya, Ezany dengan bijak mengambil peluang untuk menjual sos tomato dan sos cili dan turut mempunyai jenama pakaiannya sendiri iaitu Grassjeans yang kini dijual di Jaya Jusco. Beliau memang ahli perniagaan yang pandai merebut peluang!








Beralih kepada usahawan yang kedua, nama trio tiga adik beradik ini sudah memang tersangat dikenali diseantero Asia. KRU. Tiga aksara yang melambangkan kesungguhan, muzik, inovasi dan teknologi tiga artis Melayu yang boleh dibanggakan. Kumpulan yang sudah lebih sedekad membabitkan diri dalam perniagaan berkisarkan muzik ini bijak menggunakan segala peluang yang ada untuk mengukuhkan kedudukan dalam industri seni.

Kejayaan mengukir nama dalam dunia seni suara turut memberi kesan kepada penghasilan filem termasuk aspek pentadbiran dan penerbitan. Malah sejak akhir-akhir ini Kru sibuk mengukuhkan kedudukan mereka untuk menjadi satu jenama di medan antarabangsa. Semua syarikat milik mereka disatukan di bawah satu entiti di beri nama KRU STUDIOS, malah sudah mempunyai cawangan di luar negara.
Perkembangan positif dalam dunia perniagaan bukan saja membanggakan tiga beradik itu malah kalangan yang mengikuti kemajuan kerjaya seni mereka. Perkara itu turut dikongsi semua pihak. Dek kesibukan dan urusan perniagaan yang semakin berkembang, syarikat yang berpusat di Setiawangsa ini sudahpun mengalihkan operasinya ke Cyberjaya tidak lama lagi.

KRU bermula dari bawah, mereka mendaki setiap anak tangga untuk menuju ke puncak dan yang paling penting, mereka tidak menunggu peluang, mereka menciptanya! Pada peringkat awal perniagaan pada 1992, mereka hanya menyewa bilik kecil. Kakitangannya, adalah Norman Abdul Halim, vokalis KRU dan ibu. Apabila perniagaan mereka sudah berkembang, mereka berpindah ke Setiawangsa seterusnya membeli blok perniagaan itu pada 1996 dan 1997. Disebabkan pejabat di Setiawangsa yang agak padat dengan jumlah pekerja yang semakin ramai dan pelbagai perancangan yang sedang giat diatur, pihak pengurusan KRU iaitu mereka sendiri bertekad untuk berpindah ke sebuah lokasi yang lebih selesa. BERKELUASAN 15.39 ekar di atas sebidang tanah di Cyberjaya, KRU Studios dilengkapi pelbagai kemudahan canggih untuk tujuan penerbitan, ia dilihat sebagai simbol kejayaan kepada KRU yang ditunjangi tiga beradik popular, Norman Abdul Halim, Yusry Abdul Halim serta Edry Abdul Halim.
Bangunan tersebut dilengkapi dengan studio penerbitan audio, studio suntingan, studio pengimejan digital dan studio animasi visual kesan khas. Selain itu, ia juga menyediakan dua pentas persembahan yang masing-masingnya berkeluasan 2,500 dan 10,000 kaki persegi untuk tujuan persembahan konsert dan rakaman program-program televisyen. Selain itu, ia juga menyediakan bilik-bilik serbaguna seperti bilik pakaian, bilik solekan serta bilik untuk artis.
Tak cukup dengan itu, KRU Studios turut tidak lupa untuk menyediakan ruang untuk set penggambaran luar terutama untuk perfileman, ruang pejabat untuk disewa oleh syarikat produksi yang bukan sahaja daripada bidang filem malah pengiklanan. Dan yang paling utama, KRU Studios mampu berbangga apabila studionya di Cyberjaya turut menawarkan sistem penataan kesan khas dan imej janaan komputer (CGI) yang kini banyak digunakan dalam industri penerbitan.
Bidang muzik telah mereka kuasai. Feminin, Elite, Adam AF2, Dafi, Innuendo, Ezzlyn-semua adalah artis rakaman KRU yang rata-ratanya Berjaya di arena muzik tanah air. Kini, KRU lebih menumpukan kepada bidang filem, sesuatu yang mereka memang ingin terokai dari umur remaja lagi. Dengan adanya KRU Studios ini, KRU merancang untuk menghasilkan 12 buah filem dalam setahun dan menggiatkan penghasilan penerbitan-penerbitan lain. Meskipun Thailand dan beberapa negara rantau Asia memiliki teknologi HD, KRU Studios menawarkan perkhidmatan yang jauh lebih murah di samping lokasinya strategik.
KRU sememangnya artis yang tidak pernah kenal erti BEREHAT. Buktinya, mereka telah pun menghasilkan sebuah dokumentari berorientasikan budaya tempatan untuk pasaran luar. Dokumentari itu berkisar tentang keris, wau, batik dan kehidupan masyarakat Bajau Laut serta penduduk Portugis di Melaka. Yang membanggakan ialah dokumentari itu telah berjaya dipasarkan di 22 buah negara dan ada dokumentari terbabit berjaya memenangi anugerah dalam satu majlis penganugerahan di Bali, Indonesia tahun lalu.

Kejayaan Norman bersama dua adiknya, Yusry dan Edry adalah berdasarkan usaha mereka membina perniagaan sejak 1992 dari modal sebanyak RM2,000 sahaja. Tetapi kini, mereka sudah ada aset bernilai jutaan ringgit termasuk bangunan sendiri yang berharga RM4.8 juta. Norman, 36 tahun, ialah Presiden dan Ketua Eksekutif kepada syarikat KRU Capital Sdn Bhd yang mempunyai 6 anak syarikat iaitu KRU Music Group, KRU Publishing, KRU Communications, KRU Films, KRU Media dan KRU Matrix. KRU Capital juga telah mengembangkan sayapnya ke Amerika Syarikat dan Singapura dengan penubuhan KRU America Inc. dan KRU Singapura Pte Ltd.




Beralih kepada pelakon dan pengacara Wan Edrinas Wan Mokhtar, 28 tahun. Bak kata Daphne Iking, Dynas merupakan wanita yang paling matang dan berfikiran jauh mengenai perancangan masa depan walaupun dia rakan termuda di kalangan teman mereka yang lain seperti Yasmin Hani, Atilia, Sazzy Falak dan Aishah Sinclair.

Mengakui tentang hal tersebut, ibu beranak satu ini begitu teliti dengan setiap perancangan yang dilakukannya. Kerana semangat dan kecekalannya juga, perancangan memiliki sebuah butik khas buat ibu-ibu moden terlaksana jua. Kini beliau boleh berbangga dengan Butik Dynas Nursing Attire atau DNA telah dilancarkan di pusat beli-belah The Curve, Mutiara Damansara, Selangor.
Tetapi mengapa perniagaan pakaian ibu mengandung? Bekas pengacara Beat TV berasa tidak selesa dengan pakaian mengandung yang berada di pasaran. Beliau sendiri menghadapi kesukaran untuk mencari pakain mengandung yang sesuai dan moden ketika mengandungkan Khyra Khalisa. Malah pakaian khas buat ibu yang menyusukan anak juga sukar untuk dicari di Malaysia dan hal tersebut membuatkan Dynas mula mengilhamkan beberapa pakaian yang sesuai.
Beliau berpendapat, semakin kurang para ibu yang memberikan susu mereka kepada anak-anak dan salah satu faktornya adalah tiada pakaian yang sesuai buat mereka lebih-lebih lagi buat ibu yang berkerjaya. Dengan rekaan pakaian untuk ibu ini, artis jelita ini berharap tiada lagi ibu-ibu mengandung mahupun yang menyusukan anak malu dengan gelaran ‘ibu’ kerana pemakaian yang kurang moden.
Sanggup berbelanja besar dengan mengeluarkan wang sejumlah RM150,000 untuk membuka butik Dynas Nursing Attire (DNA), pada mulanya beliau tidak ada keberanian dan kurang yakin untuk membuka perniagaan bersendirian lebih-lebih lagi terpaksa mengeluarkan modal yang besar tanpa membuat pinjaman. Bagaimanapun, keluarga, ibu dan seorang rakan daripada Nurturing Concept iaitu Rita yang telah menaikkan semangat dan menyokong beliau untuk bergerak sendiri dalam perniagaan ini.
Graduan Diploma Komunikasi Massa dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam ini seperti yang diketahui ramai amat peka pada penjagaan kecantikan diri secara luaran dan dalaman. Bergelar ibu juga bukanlah satu alasan untuk dirinya semakin malas dengan penjagaan diri. Walaupun bergaya moden, Dynas juga tetap menjaga kecantikannya dengan amalan tradisional Melayu.

No comments:

Post a Comment